Kvalitet på nett, hvordan måles den?

Difi gjennomfører en gang i året en undersøkelse av kvaliteten på kommunale nettsider. undersøkelsen kan du finne her. Det de måler på er tilgjengelighet, brukertilpassing og nyttig innhold.

Arne Krokan er på sin blogg kritisk til de resultatene Difi kommer frem til. Han viser til et eksempel på Nittedal kommune sine nettsider som får karakteren 5 av 6. Når han selv går inn for å finne et skjema for sykehjemsplass får han det ikke til.

Riktig nok er skjemaet der (tilgjengelighet) og det er et viktig skjema (nyttig). Men selve prosessen med å finne frem skjemaet var så langt å kronglete at han selv vurderte å ringe servickontoret å spørre i stedet. Er det da en god brukertilpassing av sidene?

Jeg mener at det viktigst kriteriet for en bruker av kommunens nettsider er tilgjengelighet. Det er derfor internett er så bra. Alt er tilgjengelig. Det er måten det blir gjort tilgjengelig på  som er viktig. Det er mange måter å oppnå bra tilgjengelighet på, en er med god å oversiktig layout/design av nettsidene. En annen er hva man finner ”bak” layout/design. En fin fasade kan hjelpe langt på vei. Men det er også viktig å tenke på hvilken informasjon man finner, hvordan man finner den og til hva man skal bruke den. Leter man etter et skjema for barnehageplass eller dagplass på sykehjem er det fint om det er akkurat det man finner.

Det at Nittedal kommune fikk 5 av 6 stjerner er nok for mange merkelig. Det burde ikke være nok at man er på nett og at informasjonen ligger der. Det er også viktig at den blir presentert på en oversiktelig å god måte. Det er for eksempel sjelden man har problemer med å finne den varen man leter etter på en nettbutikk, for ikke å snakke om betaling. Det er med andre ord mulig.

Så til Difi, kanskje på tide å vurdere å oppdatere karakterbedømmelsen. Kanskje kriteriene kan komme ut fra en total brukeropplevelse?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar