Prosjektveiviseren

Dette innlegget er første oppgave ved NTNU-studiet eGovernment. Det er et kurs som omhandler hvorfor offentlig sektor må gjøre mer og bedre bruk av IKT, hvordan dette kan gjøres både med tanke på å utforme nye arbeidsprosesser og tjenester, og hvordan en skal designe gode endringsprosesser med aktiv bistand fra berørte parter.

Jeg vil i mitt første blogginnlegg skrive litt om et tema fra dag to på første samling i eGovernmentkurset. Det var et tema som Jens Nørve fra Difi snakket om. Nemlig prosjektveiviseren.

Prosjektveiviseren er et nettbasert veiledningsopplegg for gjennomføring av IKT-prosjekter for offentlig sektor. Den er blitt laget for å være et bidrag til ledelsen av IKT-prosjekter i offentlig sektor. Den skal gjøre prosessene med planlegging, ledelse og kvaliteten i prosjekter gjennomført av det offentlige Norge bedre og repeterbar. Det er også et mål med prosjektveiviseren at den skal ”gjenbrukes” på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer. Optimalt sett skal den gi større gjenbruk og helhet i IT-løsninger.

Med tanke på at svært mange offentlige IKT-prosjekter feiler helt eller delvis er det et tankekors at dette styrings/ prosjektverktøyet ikke er mer brukt en den er. Prosjektveiviseren er et ypperlig redskap for kvalitetssikring av prosjekter og tilbyr en smørbrødliste for hvordan et prosjekt skal bygges opp. Den er ikke nødvendigvis helt rett for akkurat ditt prosjekt så man må regne med å gjøre individuelle tilpassninger fra prosjekt til prosjekt. Men den gir en solid grunnmur å bygge et godt gjennomført prosjekt på.

Modellen bygger opp et prosjekt med fire faser og 6 underfaser. Det starter med en Idèfase fortsetter med analyse-, prosjektgjennomføring og realiseringsfasen. Du kan lese mer om den her: Prosjektveiviseren

Prosjektveiviseren vil for oss som leverer tjenester til offentlig sektor også gi en bedre innsikt i hvordan offentlig sektor kan (burde) gjennomføre prosjekter. Den gir oss en fin repeterbar prosess som det offentlig kjenner seg igjen i, noe som jeg tror vil gi bedre beskrivelser av prosjekter fra det offentlige som de legger ut på anbud. det gir også det offentlige en fin måte å måle prosjekter opp mot hverandre.

Dette var mitt første innlegg i denne bloggen om eGovernment. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger og kommentarer til mine innlegg!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

1 svar til Prosjektveiviseren

  1. Jeg brukte også Prosjektveiviseren i forbindelse med eksamen i kurset Praktisk prosjektledelse (NTNU) i høst.
    Er enig med deg at det er et veldig bra verktøy som guider deg gjennom alle sider ved en prosjektgjennomføring. Offentlig sektor, sykehus som jeg kjenner best til har nok ymse erfaringer med gjennomføring av IKT prosjekter. I 2010 ble vi tildelt en prosjektleder for oppgradering av et avansert IKT system. Vedkommende prosjektleder var satt på oppgaven «for å erfare»å gjennomføre IKT prosjekter!. Selvsagt feilet dette raskt, og erfaren prosjektleder med Prosjektveiviseren som verktøy ble satt på prosjektet. Det har vært en suksess sålangt (fase 1) og jeg har tro på at fase 2 og 3 også vil holde samme høye standard.
    («Tima og tilrettelagt» som Egon ville sagt det.

Legg igjen en kommentar